1. Ce este Fondul national de protectie ?
Art. 32 punctul 3 din Legea 132/2017 prevede :
(3) Pentru indeplinirea atributiilor de birou national auto, de organism de plata a despagubirilor si de organism de compensare, BAAR isi constituie
o structura proprie denumita Fondul national de protectie, prin contributia tuturor membrilor, proportional cu volumul primelor brute incasate din
vanzarea contractelor RCA/Carte Verde.
Art. 1 alin. (1) din Regulamentul ASF 6/2017 prevede :
(1) Fondul national de protectie se constituie ca structura proprie a Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Rom�nia, denumit in continuare
BAAR, de la data preluarii de c�tre BAAR a patrimoniului Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.
2. Cu ce fonduri porneste Fondul national de protectie ?
Art. 1 alin (2) din Regulamentul ASF 6/2017 prevede :
(2) Fondul national de protectie se constituie din :
- a) Fondul comun Carte Verde, detinut si administrat de BAAR;
- b) 95% din disponibilul preluat de la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii, conform art. 39 alin. (5) din Legea nr. 32/2017 privind
asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, denumita in
continuare Legea nr. 132/2017.
3. Ce se va achita din Fondul national de protectie ?
Art. 2 alin. (1) si (2) din Regulamentul ASF 6/2017 prevad :
(1) [...] BAAR, in calitate de organism de plata a despagubirilor si organism de compensare, va achita despagubiri persoanelor prejudiciate care au
acest drept in baza legii sau in baza acordurilor internationale la care BAAR este parte, precum si cheltuieli legate de plata acestor despagubiri.
(2) Categoriile de cheltuieli care vor putea fi achitate din Fondul national de protectie si creantele certe de recuperat sunt stabilite in
procedurile BAAR.
Art. 33 alin. (1) si (2) din Legea 132/2017 prevad :
Art. 33 : Atributii ale BAAR in calitate de organism de plata a despagubirilor
(1) In calitate de organism de plata a despagubirilor, BAAR garanteaza fara a avea beneficiu de discutiune despagubirea persoanelor prejudiciate,
rezidenti ai statelor membre, prin accidente produse pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui alt stat membru decat statul lor de rezidenta,
prin intermediul unor vehicule sau tramvaie care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat al carui birou
national auto nu a semnat Acordul multilateral, neasigurate RCA cu toate ca, in conformitate cu prevederile legii, pentru acestea trebuia incheiata
asigurarea RCA sau prin intermediul unor vehicule neidentificate, in urmatoarele conditii:
- a) daca vehiculul sau tramvaiul a fost identificat, dar nu era asigurat pentru RCA, se acorda despagubiri atat pentru daune materiale,
cat si pentru vatamarea integritatii corporale sau sanatatii ori pentru deces;
- b) daca vehiculul sau tramvaiul ramane neidentificat, se acorda despagubiri doar pentru vatamarea integritatii corporale sau sanatatii
ori pentru deces; se acorda despagubiri si pentru daune materiale cu aplicarea unei fransize de 500 de euro in echivalent lei la cursul
comunicat de Banca National� a Romaniei la data producerii accidentului, daca in urma unui astfel de accident a rezultat decesul unei
persoane sau s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii unei persoane o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale
mai mult de 60 de zile; accidentul produs de un vehicul care a ramas neidentificat este accidentul in care respectivul vehicul a intrat in
coliziune directa cu persoana accidentata sau cu bunul pe care l-a avariat, dupa care a parasit locul accidentului;
- c) in situatia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA, conform art. 6 alin. (6).
(2) BAAR intervine in calitate de organism de plata a despagubirilor si in cazul accidentelor provocate pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul
unui alt stat membru, prin intermediul unui vehicul neasigurat pentru RCA, exportat dintr-un alt stat membru in Romania, daca accidentul se
produce in termen de 30 de zile de la data acceptarii exportului.
Art. 35 alin. (1) din Legea 132/2017 prevede :
Art. 35 : Atributii ale BAAR in calitate de organism de compensare
(1) In calitate de organism de compensare BAAR intervine in urmatoarele situatii:
- a) daca in termen de 3 luni de la data la care a adresat o cerere de despagubire persoana rezidenta in Romania care a suferit un
prejudiciu cauzat de un accident de vehicule produs pe teritoriul unui stat situat in limitele teritoriale de aplicare, cu exceptia
Romaniei, sau pe teritoriul unui stat tert al carui birou national a aderat la sistemul Carte Verde, prin intermediul unui vehicul care
stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul unui stat membru al Spatiului Economic European, cu excep?ia Romaniei, nu a fost despagubita sau
nu a primit un raspuns motivat de la asiguratorul RCA al vehiculului respectiv sau de la reprezentantul de despagubiri al asiguratorului
RCA in Romania;
- b) daca asiguratorul RCA nu si-a desemnat un reprezentant de despagubire pe teritoriul Romaniei;
- c) daca in termen de doua luni de la data producerii accidentului asiguratorul RCA nu poate fi identificat.
4. In ce limite despagubeste BAAR ca organism de plata ?
Art. 33 alin. (7) din legea 132/2017 prevede :
(7) BAAR nu poate plati despagubiri pentru prejudiciile cauzate intr-un singur accident care sa depaseasca limitele de raspundere ale asiguratorului RCA
prevazute de legislatia in vigoare la data producerii accidentului in Romania sau de legislatia in vigoare a celorlalte state pe teritoriul carora s-a
produs accidentul, din care va fi dedusa, dupa caz, fransiza prevazuta prin lege.
5. Cine contribuie la Fondul national de protectie ?
Contribuie la Fondul national de protectie membrii BAAR iar membrii BAAR sunt societatile de asigurare autorizate de catre ASF sa practice RCA.
Art. 32 alin. (1) din legea 132/2017 prevede :
(1) BAAR se constituie ca asociatie profesionala, independenta si autonoma a tuturor societatilor de asigurare, indiferent de forma de organizare
si de statul in care isi au sediul social, care, in baza legii, au dreptul sa practice in Romania asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru prejudicii produse tertelor persoane prin accidente de vehicule.
Art. 3 alin. (2) din Regulamentul ASF 6/2017 prevede :
(2) Membrii BAAR au obligatia sa contribuie proportional cu primele bute incasate din vanzarea contractelor RCA si Carte Verde in vederea acoperirii
cheltuielilor Fondului national de protectie, precum si a constituirii rezervelor pentru obligatiile viitoare.