Acasa - Politica de prelucrare a datelor cu caracter personal - Reclamatii - Termeni si conditii de utilizare si de incheiere - Politica de folosire a cookie-urilor
Asigurarea RCA
Asigurarea CASCO pentru FIECARE
Asigurarea de Tractare Auto
Asigurarea CMR
Asigurarea ROTR
Asigurarea de raspundere fata de calatori si bagaje
Asigurarea Biciclistilor
Asigurarea de Malpraxis Medical
Asigurarea de raspundere civila profesionala a avocatilor
Asigurarea de raspundere civila profesionala a arhitectilor
Asigurarea locuintei (obligatorie si/sau facultativa)
Asigurarea de calatorie in strainatate
Asigurarea de sanatate privata
Cum se comanda corect o asigurare RCA ?
Legea 132/2017 (Legea RCA) explicata
Ce este contractul RCA si cu ce difera fata de polita RCA ?
Riscurile acoperite si excluderile contractului RCA
Descrierea procesului de despagubire RCA
Tarifele de referinta RCA
Asiguratul cu risc ridicat
Decontarea directa RCA
Inlocuirea temporara a vehiculului avariat
Obligatiile asiguratului RCA
Asigurarea RCA multipla
Conducatorii auto in asigurarea RCA
Documentul Carte Verde
Verificarea asigurarii RCA
Cererea de despagubire RCA si cuantumul despagubirilor
Accident cu vehicul neasigurat RCA
Informatii despre schimbarile RCA din 2016
Asigurare RCA pentru inmatriculare / transcriere
Informatii despre sistemul Bonus-Malus
Cum transferam clasa Bonus-Malus ?
Uniformizarea clasei B/M pentru PF
Informatii despre baza de date CEDAM
Cum se suspenda contractul RCA ?
Incetarea / desfiintarea / denuntarea contractului RCA
Restituirea primei de asigurare RCA
Fondul national de protectie
Plata si livrare
Despre noi
Cum preluam o comanda si metode de plata explicate
Mandatul de brokeraj
Legea 191/2015 - Completari la Legea PAD
Informatii despre polita PAD
Ce fac in caz de dauna PAD ?

RCA Ieftin

comenzi@rcapedia.ro
2017.25
Program Duminica : 13 - 16
  • MyAccount
  • Acasa
    Produsele/Serviciile noastre
    Calculator RCA
    CASCO pentru FIECARE
    Asigurarea de Tractare Auto
    Asigurarea locuintei
    Asigurarea Biciclistilor
    Malpraxis Medical
    Asigurarea CMR
    Asigurarea ROTR
    Asigurarea de calatorie
    Asigurarea de raspundere fata de calatori si bagaje
    Asigurarea RCP avocati
    Asigurarea RCP arhitecti
    Asigurarea de sanatate
    Daune
    Fondul de Garantare a Asiguratilor
    Plata si Livrare
    Legea 132/2017 (Legea RCA) explicata
    Acoperiri si excluderi RCA
    Decontarea directa RCA
    Inlocuirea temporara a vehiculului avariat
    Obligatiile asiguratului RCA
    Asigurarea RCA multipla
    Conducatorii auto
    Verificarea asigurarii RCA
    Cererea de despagubire RCA
    Schimbarile RCA din 2016
    Asigurare RCA pentru inmatriculare/transcriere
    Suspendare RCA
    Incetare RCA
    Sistemul Bonus-Malus
    Transfer clasa B/M
    Informatii CEDAM
    Reclamatii
    Despre noi
    Contact
    Informatii despre sistemul Bonus-Malus


    8 oferte de asigurare
    cu un singur calcul
    Multiplu de o luna
    valabilitate 1 luna, 2 luni, 3 luni etc.
    Asigurarea pe email
    la plata prin instrumente bancare
    1. Ultimele modificari aduse

    Norma ASF 20/2017 a fost publicata in Monitorul Oficial in 01.08.2017 si aduce urmatoarele modificarile sistemului Bonus-Malus :
    • fiecare dauna platita in perioada de referinta se penalizeaza cu scaderea a doua clase B/M;
    • daca o persoana fizica detine mai multe vehicule atunci toate vehiculele vor avea aceeasi clasa B/M - detalii pe uniformizarea clasei B/M pentru PF; pentru persoanele juridice fiecare vehicul va avea un istoric distinct;
    • coeficientii claselor B/M vor avea alte valori incepand cu penalizare de pana la 80% si terminand cu reducere de pana la 50% - detalii la Schema Bonus-Malus si translatia claselor.


    2. Prezentare generala a sistemului Bonus-Malus

    Sistemul Bonus-Malus a fost introdus in anul 2010 pentru persoanele fizice si cuprinde istoricul accidentelor din anul 2009 pana in prezent al acestora.
    In anul 2012 sistemul a fost extins si persoanelor juridice cuprinzand istoricul daunelor din anul 2011 pana in prezent al acestora.
    Sistemul Bonus-Malus se foloseste de o serie de nivele / praguri de reduceri si penalizari numite clase B/M iar de la introducere pana in prezent sistemul Bonus-Malus a suportat o succesiune de modificari importante astfel ca cea mai noua versiune a claselor B/M poate fi consultata in sectiunea Schema Bonus-Malus si translatia claselor.
    Pentru aflarea clasei B/M curente se poate consulta polita RCA unde se precizeaza clasa B/M in partea stanga jos la mentiunea "B/M :" conform reprezentarii grafice ce urmeaza :


    3. Cum functioneaza sistemul Bonus-Malus ?

    Fiecare persoana este identificata prin C.N.P. (persoana fizica) sau C.I.F./C.U.I. (persoana juridica) iar fiecare vehicul este identificat printr-un numar de identificare (serie de sasiu). Cand o persoana detine un vehicul atunci se formeaza o pereche C.N.P. sau C.U.I. + numar de identificare (serie de sasiu). In baza acestei perechi unice se va inregistra istoricul daunalitatii in baza de date CEDAM.


    4. Schema Bonus-Malus si translatia claselor

    Pana in data de 23.12.2016 sistemul Bonus-Malus avea prevazute 14 clase de bonus insa legiuitorul a redus numarul acestora la 8 prin OUG 54/2016 aparand astfel necesitatea translatiei (corelarea) claselor din vechiul sistem in noul sistem iar toate clasele de bonus mai mari de B8 din vechiul sistem au fost transformate in B8 in noul sistem, modificari realizate prin Norma ASF 39/2016.
    In data de 01.08.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial Norma ASF 20/2017 prin care coeficientii din sistemul Bonus-Malus au fost actualizati. Conform noii grile de coeficienti numarul de clase B/M ramane neschimbat insa pentru clasa B/M B8, cea mai mare existenta, se acorda o reducere de 50% fata de 32% anterior iar pentru clasa clasa B/M M8, cea mai grava, se acorda o penalizare de 80% fata de 32% anterior.


    Clasa Bonus Malus
    inainte de 23.12.2016
    Clasa Bonus Malus
    incepand cu 23.12.2016
    Clasa Bonus Malus
    incepand cu 02.08.2017
    B14 - 50% B8 - 32% B8 - 50%
    B13 - 47% B8 - 32% B8 - 50%
    B12 - 44% B8 - 32% B8 - 50%
    B11 - 41% B8 - 32% B8 - 50%
    B10 - 38% B8 - 32% B8 - 50%
    B9 - 35% B8 - 32% B8 - 50%
    B8 - 32% B8 - 32% B8 - 50%
    B7 - 29% B7 - 28% B7 - 40%
    B6 - 26% B6 - 24% B6 - 30%
    B5 - 22% B5 - 20% B5 - 25%
    B4 - 18% B4 - 16% B4 - 20%
    B3 - 14% B3 - 12% B3 - 15%
    B2 - 10% B2 - 8% B2 - 10%
    B1 - 5% B1 - 4% B1 - 5%
    B0 - 0% (pret de baza) B0 - 0% (pret de baza) B0 - 0% (pret de baza)
    M1 + 5% M1 + 4% M1 + 10%
    M2 + 10% M2 + 8% M2 + 20%
    M3 + 20% M3 + 12% M3 + 30%
    M4 + 30% M4 + 16% M4 + 40%
    M5 + 45% M5 + 20% M5 + 50%
    M6 + 60% M6 + 24% M6 + 65%
    M7 + 80% M7 + 28% M7 + 70%
    M8 + 100% M8 + 32% M8 + 80%


    5. Cine stabileste clasa B/M ?

    Clasa B/M este stabilita automat de catre softul de emitere al societatilor de asigurare iar intermediarul nu poate interveni manual ori in mod direct asupra acesteia.


    6. Cum se stabileste clasa B/M ?

    Evolutia clasei B/M va respecta urmatoarele reguli :
    Art. 32 din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (1) In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
    (2) Clasa de bonus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata.
    (3) Daca în perioada de referinta sunt inregistrate daune platite, asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu doua clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a platit o despagubire.
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.
    (8) Asiguratorii RCA pot lua in calcul si istoricul soferului sau soferilor in aplicarea sistemului de bonus-malus prin folosirea unor coeficienti de corectie ce se aplica suplimentar sistemului bonus-malus prevazut de prezenta norma; acesti coeficienti de ajustare se fundamenteaza la determinarea tarifului si se publica conform cerintelor de publicare a tarifelor prevazute la art. 9.


    7. Perioada de referinta la stabilirea clasei B/M

    Art. 31 alin. (3) din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (3) Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de intrare in valabilitate a contractului RCA.


    8. Consultarea istoricului accidentelor

    Autoritatea de Supraveghere Financiara pune la dispozitia asiguratilor urmatoarea adresa pentru consultarea istoricului din CEDAM : http://www.asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/interogare-istoric-daunalitate.


    9. Se poate transfera clasa B/M ?

    Art. 32 alin. (4) si (5) din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.
    Pentru detaliile suplimentare se poate consulta pagina Cum transferam clasa Bonus-Malus ?.



    10. Daca vehiculul este folosit fara aprobarea proprietarului si se inregistreaza o dauna ?

    Daca la momentul producerii evenimentului, vehiculul este insusit si utilizat fara acordul proprietarului si acest lucru este sesizat in scris Politiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.


    11. Acelasi proprietar, 2 vehicule sau mai multe

    Incepand cu data de 01.08.2017 o persoana fizica ce detine mai multe vehicule beneficiaza de aceeasi clasa B/M pentru toate vehiculele iar pentru persoanele juridice fiecare vehicul are un istoric distinct. Pentru uniformizarea clasei B/M pentru PF se poate consulta pagina https://www.rcapedia.ro/uniformizare-clasa-bm-pf/.
    Art. 32 din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.



    12. Conduc din '94 si nu am avut accidente. De ce am doar B1 ?

    La momentul actual istoricul incepe din momentul inmatricularii unui vehicul pe numele proprietarului si nu incepe din momentul in care a obtinut permisul de conducere asiguratul.


    13. Certificatul privind daunele inregistrate

    La art. 18 alin. (10) din Legea 132/2017 (Legea RCA) se prevede :
    (10) Asiguratorul RCA elibereaza asiguratului/utilizatorului, in termen de 15 zile de la inregistrarea solicitarii acestuia, un certificat privind daunele inregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenta acestor daune.


    14. Legislatie

    Sistemul Bonus-Malus a fost reglementat de-a lungul timpului de urmatoarele acte legislative :



    Calculator RCA

    Procesul de despagubire RCA

    Decontarea directa


    Aplicatia RcaPedia